kastro-myt

Από τη «πρωτοείποτη αλήθεια» του Θεόφιλου στα Μεγάλα Βιβλία του Teriade. Από τον κυβισμό του Πικάσο στο σουρεαλισμό του Μιρό. Από τις εξαϋλωμένες φιγούρες του Τζιακομέτι στη σαφήνεια του Λε Κορμπιζιέ. Η απόσταση για όλα αυτά είναι μικρή. Και μπορείτε να την καλύψετε στη Λέσβο. Τo Μουσείο του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ στο προάστιο Βαρειά της Μυτιλήνης ανεγέρθηκε το 1964 με έξοδα του Μυτιληνιού καλλιτεχνικού εκδότη στο Παρίσι, Στρατή Ελευθεριάδη (Teriade), και στεγάζει 86 ζωγραφικούς πίνακες του πιο διάσημου Έλληνα λαϊκού ζωγράφου. Ο Θεόφιλος γεννήθηκε και έζησε τα παιδικά του χρόνια στην περιοχή της Βαρειάς, αργότερα κατέφυγε στη Σμύρνη και από εκεί πήγε στο Πήλιο, όπου επί τριάντα χρόνια περιπλανιόταν στα χωριά ντυμένος άλλοτε τσολιάς και άλλοτε Μεγαλέξανδρος. Στη Μυτιλήνη επέστρεψε μετά την απελευθέρωσή της και ολοκλήρωσε τον κύκλο ζωγραφικής του. Στα έργα του με θέμα τη φύση, την ιστορία, τη μυθολογία και τη λαογραφία απέδωσε την ελληνικότητα και εικονογράφησε την ελληνική λαϊκή παράδοση με έναν τρόπο ανεπανάληπτο. Το Μουσείο – Βιβλιοθήκη Στρατή Ελευθεριάδη Teriade με τον ελαιώνα που το περιβάλλει και το Μουσείο Θεόφιλου, αποτελούν ένα μοναδικό σημείο πολιτισμού στο νησί. Τα «Grands Livres» (Μεγάλα Βιβλία), εκδόσεις του Teriade, με πρωτότυπα έργα τέχνης των μεγαλύτερων καλλιτεχνών της εποχής του, στα οποία ο κάθε ζωγράφος δεν εικονογραφεί απλώς κείμενα, αλλά δημιουργεί ένα βιβλίο που καταλήγει να είναι ένα έξοχο έργο τέχνης, εκτίθενται σ’ αυτό το σπίτι του πολιτισμού. Εκτός από τα «Μεγάλα Βιβλία», ο Teriade υπήρξε δημιουργός και του περιοδικού «Verve», με λιθογραφίες των Σαγκάλ, Ματίς, Πικάσο, Λεζέ, καθώς και αντίγραφα μεσαιωνικών χειρογράφων. Τέλος, έργα γνωστών Ελλήνων ζωγράφων, όπως του Τσαρούχη, του Κανέλλη, του Βακιρτζή κ.ά., έχουν βρει μία μοναδική στέγη.

mouseiolesvosΈνα Παλιό και ένα Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο στη Μυτιλήνη αποκαλύπτουν τα ευρήματα ενός νησιού που έσφυζε από ζωή από τη νεολιθική εποχή. Το Παλιό κτίριο, ένα αρχοντόσπιτο με το υποστατικό του, χτισμένο στις αρχές του 20ού αιώνα σε εκλεκτικιστικό ρυθμό, αξίζει την επίσκεψη και μόνο για το κτίριο! Ξεχωρίζουν τα αιολικά κιονόκρανα και οι επιγραφές. Το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο, υπόδειγμα σύγχρονης μουσειολογικής αντίληψης, βρίσκεται στην περιοχή Kιόσκι, εκεί όπου οι πρόσφατες ανασκαφικές έρευνες έφεραν στο φως το ιερό της Αφροδίτης. Η έκθεση δίνει στον επισκέπτη την εικόνα του τρόπου ζωής στη Λέσβο από τον 2ο αιώνα π.X. έως τον 3ο αιώνα μ.X.

Το Βυζαντινό Μουσείο στεγάζεται απέναντι από το ναό του Αγίου Θεράποντος. Κειμήλια μεγάλης εκκλησιαστικής αξίας, φορητές εικόνες, άμφια, εκκλησιαστικά σκεύη, χειρόγραφα και παλαιά εκκλησιαστικά βιβλία, περίτεχνα τέμπλα παλαιών εκκλησιών, καθώς και μια εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου που φιλοτέχνησε ο Θεόφιλος, ξετυλίγουν την εκκλησιαστική ιστορία του νησιού.

Μνημεία ιστορικού ενδιαφέροντος Τα υλικά κατάλοιπα του παρελθόντος στη Λέσβο είναι διάσπαρτα και πολυάριθμα. Αναφέρουμε ενδεικτικά τέσσερα μνημεία από διαφορετικές χρονικές περιόδους, που αναδεικνύουν την πολυμορφία του πολιτιστικού πλούτου του νησιού. Μία ακμάζουσα κοινωνία, όπως αυτή της Μυτιλήνης, δεν θα μπορούσε να μην έχει το θέατρό της. H πρώτη οικοδομική φάση του Αρχαίου Θέατρου Μυτιλήνης χρονολογείται στην πρώιμη Ελληνιστική περίοδο, αλλά κατά την Yστερορωμαϊκή περίοδο το θέατρο μετασκευάσθηκε και υπολογίζεται ότι είχε χωρητικότητα περίπου 10.000 θεατών. O Πλούταρχος, στο βίο του Πομπηίου, αναφέρει ότι ο Ρωμαίος στρατηγός θαύμασε το θέατρο της Μυτιλήνης και αντέγραψε το σχέδιό του για το θέατρο που έκτισε στη Ρώμη το 55 π.X. Αξίζει μια επίσκεψη, απλά και μόνο για την υπέροχη θέα που προσφέρει.

ydragogio_1Στη θέση Μόρια σώζεται τμήμα του Ρωμαϊκού Υδραγωγείου, και συγκεκριμένα μία τοξοστοιχία μήκους 170 μ. με 17 τόξα. Το υδραγωγείο μετέφερε νερό στη Μυτιλήνη από τον Όλυμπο. Αποτελεί εξαιρετικό δείγμα των οικοδομικών τεχνικών που ανέπτυξαν οι Ρωμαίοι. Η κατασκευή του χρονολογείται στο τέλος του 2ου ή τις αρχές του 3ου μ.Χ. αιώνα.

Στο βορειοανατολικό άκρο της πόλης, στο ψηλότερο σημείο της χερσονήσου, βρίσκεται το κάστρο της Μυτιλήνης, ένα από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου, στη θέση της αρχαίας ακρόπολης. Η παλαιότερη φάση του χρονολογείται στον 6ο αιώνα και αποτέλεσε τμήμα του οικοδομικού προγράμματος του Ιουστινιανού. Οι κατακτητές και οι σεισμοί αφήνουν έντονα σημάδια πάνω του, παρ’ όλα αυτά αποτελεί ένα από τα καλύτερα δείγματα οχυρωματικής αρχιτεκτονικής. Από τη δεκαετία του ’70 επισκευάζεται και συντηρείται, ενώ ταυτόχρονα αποκτά τη λειτουργία μνημείου.

Tο Γενί Tζαμί (το Nέο Tέμενος) είναι το μεγαλύτερο μουσουλμανικό τέμενος της Μυτιλήνης και βρίσκεται στο μέσον της άλλοτε τουρκικής αγοράς. Στο εσωτερικό του σώζονται τμήματα τοιχογραφιών, ενώ σήμερα λειτουργεί ως εκθεσιακός χώρος.

Και μία έκπληξη: ένας φούρνος με έργα του Θεόφιλου! Στο Μεσαγρό, στο δρόμο από Μυτιλήνη για Πλωμάρι, ένας ανακαινισμένος φούρνος με ζωγραφιές του Θεόφιλου περιμένει «ψαγμένους» επισκέπτες. Μοναδικές σκηνές από την καλλιέργεια των σιτηρών και την παρασκευή του ψωμιού. Απέναντι από το φούρνο, ένα τζαμί με το μιναρέ του ψιθυρίζει τη δική του ιστορία.

Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες αρχαιολογικές τοποθεσίες είναι ο προϊστορικός οικισμός Θερμής Λέσβου, που λειτούργησε πρόσφατα για το κοινό, 10 χλμ. βόρεια της Μυτιλήνης. Αποτελεί ένα από τα πρωιμότερα παραδείγματα αστικοποίησης στη Μεσόγειο και ήδη από τις αρχές της 3ης χιλιετίας π.Χ. παρουσιάζει αστικά χαρακτηριστικά και πολεοδομική οργάνωση. Η Θερμή αποτέλεσε σταθμό σ’ ένα θαλάσσιο δρόμο που ένωνε το βόρειο με το νότιο Αιγαίο, τη Δύση με την Ανατολή, ξεκινώντας από την Τροία και φτάνοντας ως την Κύπρο. Επισκεφθείτε και το μικροσκοπικό μουσείο με ευρήματα της ανασκαφής.

kastro-myth

LEAVE A REPLY